سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه خبری سی ام

گاردین نوشت؛ سیاه، مانند کارنامه بن سلمان

    نظر

گاردین نوشت؛ سیاه، مانند کارنامه بن‌ سلمان


 

  • گاردین نوشت؛ سیاه، مانند کارنامه بن‌ سلمان
    به گزارش مجله بین الملل صلح

    جهان > خلیج‌ فارس - همشهری آنلاین:
    گاردین محمد بن سلمان را جوانی بی پروا توصیف کرد و ولیعهدی او را نگران کننده و کارنامه داخلی و خارجی وی را سیاه دانست و نوشت زمانی که یک کلاهبردار کهنه‌کار (ترامپ) با یک جوان بی‌پروا (بن سلمان) هم نظر شوند، اتفاقات نگران‌کننده‌ای در راه است.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: گر چه انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد و نزدیک شدن وی به تصدی تخت پادشاهی از سوی بسیاری به عنوان یک شگفتی یاد شد، بلندپروازی‌های این جوان بی‌پروا در سطح بین‌المللی برای جهانیان نگران کننده است.

    بنا بر این گزاش، شاید برخی از جوانان از روی کار آمدن شاهزاده جوان خشنود باشند، اما از نگاه بسیاری از منتقدان در داخل و خارج از عربستان، وی فردی بی‌تجربه و خطرناک است که می‌تواند ثبات این کشور و منطقه را تضعیف کند و آن را به سمت یک فاجعه سوق دهد.

    غیرمعمول‌ترین ویژگی شاهزاده محمد سن او است. او که 31 سال دارد، 25 سال از «محمد بن نایف» سلف خود جوان‌تر است. در کشوری که 31 میلیون نفر جمعیت دارد و 70 درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند، چنین انتصابی یک تغییر چشمگیر در قدرت حکومت عربستان محسوب می‌شود.

    محمد بن سلمان در سطح دیپلماتیک و نظامی رویکردی بی پروا دارد. دو سال پیش پدرش او را به سمت وزیر دفاع منصوب کرد و کنترل صنعت نفت کشور را نیز به دست او داد. او تلاش کرد با استفاده از این مناصب جدید مسیر خود را در جهت تصدی تخت پادشاهی هموار کند.

    اکنون این اتفاق افتاده است و ملک سلمان این هفته او را به ولیعهدی منصوب کرد. بی شک روی کار آمدن ولیعهد جدید رسم «حکومت بزرگان خاندان آل سعود» را که عربستان همیشه با این آداب و رسوم شناخته می شد، برهم زد ولی خیلی طول کشید تا این رسم تغییر کند.

    برخی از سعودی‌ها ولیعهد جدید را اصلاح طلب می‌دانند ولی مشخص است که ولیعهد جدید نمی‌خواهد هیچ تغییری در ساختار پادشاهی مطلق عربستان ایجاد کند و ارتباط دیرینه آل سعود و روحانیون وهابی را تیره کند.

    • اقدامات خارجی فاجعه بار

    شاهزاده محمد زمانی که متصدی سمت وزارت دفاع عربستان شد، شخصا جنگ یمن را به راه انداخت و دشمنی سرسختانه عربستان با ایران نیز وی را برای به راه انداختن این جنگ بیش از پیش ترغیب کرد.

    بلندپروازی شاهزاده محمد بار دیگر هنگامی که درباره ایران صحبت کرد، نمایان شد و گفت که مقابله با ایران همچنان ادامه خواهد داشت و تشدید خواهد شد.

    دشمنی با ایران نقطه مشترک محمد بن سلمان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است، و نگرانی نیز از همین جا نشات می‌گیرد زیرا زمانی که یک کلاهبردار کهنه کار با یک جوان بی‌پروا با هم اتفاق نظر می‌کنند؛ عواقب آن بسیار نگران کننده می‌شود.

    شاهزاده محمد با محاصره ناگهانی قطر، بلندپروازی خود را بار دیگر به رخ دیگران کشید و برای اولین بار از چند سال پیش تاکنون منطقه را گرفتار بزرگترین بحران دیپلماتیک کرد.

    جنگ یمن نیز هزاران نفر را در این کشور به کشتن داده و باعث گسترش گرسنگی شده است و به نظر نمی رسد که چنین جنگی فایده ای داشته باشد.

    گزارش‌ها نیز حاکی است که عربستان به علت درگیر کردن خود در جنگ یمن هر ماه چندین میلیارد دلار از خزانه‌اش را از دست می‌دهد و دچار فرسایش مالی شده است.

    شاید بلند پروازی‌های شاهزاده محمد ریشه در بزرگ نشان دادن خود در منطقه داشته باشد؛ البته ناگفته نماند که این شاهزاده بهره‌ای از تجربه نبرده است.

    البته پدرش ملک سلمان هم با عزل ولیعهد سابق بی‌تجربگی خود را ثابت کرد و این پادشاه 81 ساله سرانجام تصمیم خود را برای تضمین واگذاری تاج و تخت پادشاهی به پسرش گرفت و پسران کوچک خود را هم بی‌نصیب نگذاشت و یکی از آنها را به سمت سفیر عربستان در واشنگتن منصوب کرد.

    • اقدامات داخلی

    گزارش‌های رسیده از عربستان نشان می‌دهد که روحانیون وهابی در چند روز گذشته برای حفظ نظام سلطنتی این کشور از هر گونه اصلاحات دمکراتیک از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند و مساله دیگر اینکه، نتیجه طرح‌های فاجعه باری که خود شاهزاده محمد بن سلمان در بخش‌های اقتصاد و روابط خارجی پیشنهاد کرده و درپیش گرفته است، بسیار ناامیدکننده است.

    به عنوان مثال، در طرح موسوم به «چشم انداز 2030» که هدف از آن بازسازی وضعیت اقتصادی عربستان و پایان دادن به اتکای گسترده به نفت و استفاده از پتانسیل‌های جوانان است، معلوم شده است که این طرح چیزی جز یک نوع ایده مبتنی بر رویاپردازی و یک نوع بازی مبتنی بر خصوصی سازی نیست و از همه مهم تر آنکه چنین طرحی اصولا مبتنی بر ریاضت اقتصادی است.

    مشخص است، طرح آل سعود برای کاهش هزینه‌های دولتی، بیشتر شبیه فراخوان مردم به آشوب است؛ چرا که حمایت‌های دولتی تاکنون بسیار بوده است و اکثر کارمندان عربستانی در ادارات دولتی کار می‌کنند. کاهش هزینه‌های دولتی به معنای نقض عهد آل سعود و مردم است و بی‌شک موافقت آل سعود با اعطای اندکی از آزادی‌های شخصی به مردم از جمله زنان برای مردم عربستان جذاب نخواهد بود.

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح